Hvordan finner søkemotorer på internett frem?

Søkemotoroptimalisering betyr å skrive innhold til nettsider med tanke på at de skal bli funnet av søkemotorer som Bing og Google. Det finnes mange forskjellige måter å jobbe på når man vil optimalisere en nettside for å bli lett å finne. Vi bruker blant annet koding i tekstene ved hjelp av html-formatter. Søkemotoroptimalisering innebefatter også å bruke de riktige nøkkelordene nok ganger på de riktige stedene, eller å få mange andre nettsteder til å linke til sidene dine. Profesjonelle skribenter som driver med søkemotoroptimalisering forstår hvordan søkemotorene fungerer og kan i større grad få søkemotorene til å lede den som søker dit du vil. Mange vil forsøke å «lure» søkemotorene, og for de som ikke har de grunnleggende kunnskapene om dette så risikerer de å bli slettet fra listene til søkemotorene. Søkemotorene prøver på sin side så godt de kan å unngå å falle for disse «triksene», og heller prøve å finne et så nøyaktig og nøytralt resultat som mulig. Søkemotorene leverer også tips og verktøy som hjelper deg med hvordan du kan gjøre det på en måte som de godkjenner.

Fra enkle kataloger til komplekse algoritmer

I gamle dager, på 90-tallet, da internett fortsatt var ungt, begynte de første internett-søkemotorene å dukke opp. Hvis man ville bli funnet av en søkemotor, sendte man enkelt og greit nettadressen til søkemotoren, som svarte med å la et lite program, en såkalt «spider», lese seg gjennom siden og kopiere den relevante teksten inn i søkemotorens katalog. Da ble det meste av teksten fra nettsiden å finne på søkemotorens servere slik at andre programmer kunne finne nøkkelord og deres relevans. Ordet «søkemotoroptimalisering» ble først brukt i 1997, og det var på samme tid at leverandørene av søkemotorer begynte å bli fullt klar over at mange som laget nettsider brukte spesielle teknikker for å bli funnet lettere. Etterhvert som internett vokste ble det viktigere å skille seg ut i mengden, og de som lagde søkemotorene jobbet i større og større grad for å unngå at disse teknikkene virket.

Godkjente og ikke godkjente metoder for søkemotoroptimalisering

Man snakker gjerne om «hvit» og «svart» søkemotoroptimalisering. Den førstnevnte er metoder som søkemotorene selv promoterer, slik som å bruke nøkkelordene riktig og å bruke korte, lettfattelige URL-er. «Svart» søkemotoroptimalisering er metoder som for eksempel å «bombe» søkemotorene med nøkkelord. Denne metoden blir gjerne brukt for en kortsiktig vinning, da «svart» søkemotoroptimalisering benytter seg av metoder som kan gi stor trafikk på kort sikt, men som på lengre sikt vil føre til at søkemotorene sletter dem fra katalogene sine slik at de ikke lenger blir funnet i det hele tatt. Det lønner seg derfor å bruke de godkjente metodene, slik at man kan sikre seg trafikk i det lange løp. Vi hos Copypanthers har spesialisert oss på å skrive SEO tekster riktig slik at våre kunder får resultater som varer i det lange løp.

Contact us now!